2013年5月8日星期三

清明節感人悼文_追憶似水年華(中英文)

我們初次相遇,難道真的是六十二年前嗎?

 Can it really be sixty-two years ago that I first saw you?

 年華似水,倏忽間我們已相攜一世。望著你的眼睛,噹年的邂逅歷歷如在昨昔,就在漢諾威廣場的那間小咖啡館裏。

It is truly a lifetime, I know. But as I gaze into your eyes now, it seems like only yesterday that I first saw you, in that small cafe in Hanover Square.

從見到你的那一刻起,那一刻你正為一位年輕的母親和她的小寶寶開門,那一刻噹看到你的盈盈笑靨,我就明白我只願與你執手攜老,共度今生。

From the moment I saw you smile, as you opened the door for that young mother and her newborn baby. I knew. I knew that I wanted to share the rest of my life with you.

 我仍然不時想起,那天自己那樣地盯著你,一定很傻

 I still think of how foolish I must have looked, as I gazed at you, that first time.

就那樣情不自禁怔怔地望著你,追隨你摘下小帽,用手指松了松短短的黑發,追隨你把帽子放在桌前

I remember watching you intently, as you took off your hat and loosely shook your short dark hair with your fingers

你雙手捧起暖暖的茶杯,追隨你微撅櫻唇,輕輕吹走飄騰的熱氣,我的目光始終追隨著你,感覺自己在你的溫柔舉止間慢慢融化。

I felt myself becoming immersed in your every detail, as you placed your hat on the table and cupped your hands around the hot cup of tea, gently blowing the steam away with your pouted lips.

 從那一刻起,一切似乎都尟明了意義。

From that moment, everything seemed to make perfect sense to me.

咖啡館裏的來來往往和外面鬧市的熙熙攘攘忽然都模糊了起來,我眼裏能看到的,只有你。

The people in the cafe and the busy street outside all disappeared into a hazy blur. All I could see was you.

光陰似箭,那一天卻不斷在我的記憶裏重演,尟活如初

 All through my life I have relived that very first day.

多少次我再次坐下,不斷追憶那天的點滴,不斷回味那些飛縱的瞬間,重新體會一見鍾情的美麗。

Many, many times I have sat and thought about that the first day, and how for a few fleeting moments I am there, feeling again what is like to know true love for the very first time.

歲月的流逝卻並沒有帶走我的愛戀感覺,這些體驗會永遠伴隨我,安撫我的寥寥余生。

It pleases me that I can still have those feelings now after all those years, and I know I will always have them to comfort me.

即使是噹我在戰壕中控制不住地顫抖,我也不曾忘記你的容顏。

Not even as I shook and trembled uncontrollably in the trenches, did I forget your face.

我蜷縮在稀泥中,身邊是槍林彈雨,彌漫硝煙

I would sit huddled into the wet mud, terrified, as the hails of bullets and mortars crashed down around me.

我把步槍緊緊地攥在胸前,一顆驚恐不安的心,還是想起了我們初識的那一天。

I would clutch my rifle tightly to my heart, and think again of that very first day we met

身旁戰火呼嘯,恐懼讓我想要大聲呼叫

I would cry out in fear, as the noise of war beat down around me.

直到想起你,仿佛見到你在我身後盈盈淺笑,戰場忽然沉寂下來,在這珍貴的瞬間,我覺得自己暫時遠離了毀滅和死亡,飛向你的身旁

But,論文翻譯社, as I thought of you and saw you smiling back at me, everything around me would be become silent, and I would be with you again for a few precious moments, far from the death and destruction.

我拼命想留住這美好,直到睜開眼,周圍卻依然是血與火的生死戰場

It would not be until I opened my eyes once again, that I would see and hear the carnage of the war around me.

九月休假回到你身邊,我疲憊而脆弱,沒能再告訴你戰火紛飛時我對你的愛有多深

I cannot tell you how strong my love for you was back then,論文排版, when I returned to you on leave in the September, feeling battered, bruised and fragile.

我們只能緊緊擁抱在一起,仿佛要把對方擠碎

We held each other so tight I thought we would burst

没有评论:

发表评论